onsdag 22 oktober 2014

Hjälp mig!

 Har ett rum kvar att välja tapet till och oj, så svårt det är!
Rummet kommer att fungera som vårt sovrum först, men sen då övervåningen är klar blir 
rummet ett lekrum åt grabbarna. Tapeten ska alltså funka i två helt olika sorters rum 
och kommer antagligen att både ritas på och rivas i...
Rummet ifråga ligger mot norr, och solen lyser aldrig in där. 
Det är med andra ord ett kallt, mörkt rum som kräver en varm tapet.

Bild från Sandbergs

Vårt första alternativ, och det som hängt med längst, är den grönvit-blommiga Edgar från Sandbergs. 
Jag gillar färgerna och mönstret, men är samtidigt lite rädd att det blir för mycket? Och hur blir det sen med mängder av olikfärgade leksaker till? Även om vi skulle välja att ha alla möbler i exempelvis vitt, så kommer det ju att synas att det är ett barnrum. Rätt dyrbar är tapeten också, så jag skulle vilja ha ett billigare alternativ just med tanke på barnen och deras oförsiktighet... 
Maken håller hårt på denna.

Bild från Duro

Mitt nyaste "fynd" och andra alternativ är Nergården från Duro. 
En jugend-inspirerad tapet som jag i ärlighetens namn är lite chockad över att jag gillar, den är egentligen inte alls min stil! Är den gräslig? Jag vet inte. Maken tycker den är hemsk, men säger att jag får ta vad jag vill. Äldre sonen gillar den, vilket i och för sig är positivt då det kommer att bli hans rum sen. Den är billigare än Edgar, vilket ju är ett plus.

Vad tycker ni? Snälla hjälp mig, jag vet ingenting! 
Detta är sista rummet som sagt, och jag velar och tvekar och lånar hem tapetbok på tapetbok. Hittar inte den "perfekta tapeten" någonstans!  
Har du något tips på en tapet i varma färger som skulle kunna funka i detta udda rum?

2 kommentarer:

maria sa...

Skulle jag vara du skulle jag ta det lilla lugna och boa in mej först, varför inte bara måla väggarna nu i nån färg som ni säkert redan har och sen tapetsera i ett senare skede...Vi hade ju ljusa medaljonger i vardagsrummet som jag tröttnade på rätt så snabbt så jag är nog fel person att yttra mej om den tapeten, ha haa...
Nr 2 var ju lite tjusig, men kanske inte på alla 4 väggar. Men så kanske du inte tröttnar lika snabbt som jag ;-)

Lantliga drömmar sa...

Tack Maria! Det är det jag är lite rädd för, att jag ska tröttna, vad jag än väljer. Jag har helt snöat in mig på grönt, skulle vilja grönt överallt typ (nåja, inte nu riktigt), och egentligen har jag aldrig ens gillat den färgen.
Det där sista rummet är mörkt och kallt, så vi måste få en varm färg dit, att bara måla vitt blir bedrövligt. Enkelt skulle det vara, men det måst isf vara en nyanserad färg, och målfärger tycker jag är nästan ännu svårare än tapet, svårt att få det bra! Nåja, vi fnular vidare... :)