fredag 2 januari 2015

År 2014

Nytt år, och dags för en tillbakablick på vad år 2014 förde med sig;

Januari


Jag är höggravid och njuter för fullt av det tillståndet! Under båda mina graviditeter är det just de sista veckorna jag mått som allra, allra bäst, jag har känt mig så vacker, jag har njutit av det lilla livet inom mig, och jag har aldrig velat bli av med gravidmagen.
Maken och jag tillbringar en natt på hotell på tumanhand och blivande storebror sover borta för första gången.
Vi firar vår 3-åring, och i huset kom glesbräderna på golvet på plats.


Februari


Vi fick vår ljuvaste lilla skatt i våra armar, och lärde känna varandra och anpassade oss till livet som 4-personers familj.
Februari 2014 var den varmaste februari jag kan minnas. Snöbristen ger vårkänslor, men visar obarmhärtigt vår leriga ofixade gård.

Mars




Mars månad har jag egentligen inga minnen av, levde nog fortfarande i babybubblan och började återhämta mig från diverse förlossningskomplikationer. Har dock en baby som sover fyratimmarspass ute i vagnen, så jag hinner måla en hel del väggpanel.


April


Vi har dop åt vår lillkille och firar sen påsk i all stillhet här hemma.

Maj

Vi besöker IKEA med vår 3-månaders baby, planerar kök och handlar köks- och grovköksskåp. Blir en erfarenhet rikare efter att ha svettats på varuhuset i timmar med en, ibland, skrikig bebis och efter att ha fraktat runt fyra vagnar med skåpmaterial från lagret... Det hade jag aldrig gjort med barn nr 1!
Har faktiskt inte ett enda foto från majmånad.


Juni



Maken har semester och vi planerar bygga för fullt. Golvplankorna levereras inte i tid, vi väntar på allt möjligt i byggväg och sist och slutligen är det enda vi kan göra måla huset exteriört, vilket ju är viktigt det med.


Juli



Sommarvärmen är fantastisk, vi simmar dagligen, t.o.m. jag som inte doppat mig på många år! Vi stiger upp mitt i natten och går ner till ån för att svalka oss. Alla njuter vi, utom lillkillen som går från sina fyra timmars-pass i vagnen till en halv timme max två gånger om dagen...


Augusti




Tillbringar en fantastisk dag vid stranden och havet tillsammans med syster och familj.
Veneziansk-helgen firar vi med hela tjocka släkten ute vid sommarstugan. Det är för övrigt enda helgen vi tillbringar där detta år, alla andra går i husbyggandets tecken.


September


Jag plockar bär och saftar och syltar. Känner mig varm inombords och blir lycklig över att få dona på i köket. Kurar inomhus och njuter av att få tända ljus på kvällarna.


Oktober



Plankgolvet blir färdig lagt i hela huset. Jag fortsätter måla väggpanel och påbörjar målning av takpanel.


November


Första snön och hela världen förvandlas till något av det vackraste jag sett. Få saker gör mig så lycklig som rejäl vinter.


December



Vi bakar pepparkakor och julpysslar. Firar en lugn och otroligt fridfull jul här hemma. 
Innertaket blir klart på nedervåningen i huset, och vi avslutar året tillsammans med min syster och hennes familj. Med fyra vuxna och sju barn i åldrarna 10 månader till 15 år är ljudnivån rätt hög, men barnen har roligt och vi är tacksamma över sällskapet, gemenskapen och av att bara få slappa i sofforna.

Summa summarum har 2014 mest präglats av husbyggande och barnafödande/bebistid. Året har gått fort, jag har inte alls hunnit med, och tröttheten är påtaglig. Hoppas på mer vila, mindre stress och mycket lugn inombords år 2015.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk vad det har hänt mycket hos er i år! Inte konstigt om det känns intensivt.

Finfina bilder, så vackert du dukat på sista bilden, ser mysigt ut!
Med hopp om ett riktigt fint, lugnare och välsignat 2015. Kram.

Anonym sa...

Grattis på er dag ♥
För visst var det så att ni är två
jubilarer på en och samma dag... !?

klipposfia sa...

Tänkte först då jag började läsa att nej nu har jag nog missat något! Int hade du ju nån mage då du var hit i december, va jag så blind och inåtvänd!...innan jag liksom kom på att det nog var för ett år sen;) Du, jag hoppas att ni får en lugnare tid nu framöver trots allt som är på gång!

Lantliga drömmar sa...

Tack Camilla! Jodå, vi fyllde båda två igår! :)

Sofia: Ja oj nej, det var nog ett år sedan ;) Tack!

Flickan på landet sa...

Underbart!Ett riktigt gott nytt år till er :)