torsdag 2 april 2009

Glansigt silvrigt igen!

Fick häromdagen ett tips om hur man lättast gör silvret rent igen. Insåg att jag nog hört det förut, men aldrig lagt det på minnet.

Har varit så trött på att använda alla möjliga medel, bl.a. tandkräm, för att få silverbesticken rena igen, så oftast har vi använt dem svarta och fula...

Kolla in den lilla mörka "sockerströarskeden" i mitten!

Rådet jag fick av Grinden på glänt (tack för tipset!) var att ta en bit aluminiumfolie, strö ut matsoda på det, sätta dit de mörka besticken, och hälla kokande vatten över.

Var ju förståss tvungen att testa det så fort som möjligt, och gissa om jag blev förvånad när silvret kom fram genast vattnet hälldes över besticken!

Aldrig har vi haft så vackert silver, och aldrig har det varit så lätt att få sakerna rena!


Som nya!

Numera kommer vi nog bara att ha glansigt silvriga saker hemma hos oss...! :)
l
Hoppas allt är bra med er alla!
Kramis!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra tips! Själv äger jag inte så mycket silver :)
Vi har inte hunnit sätta in keramiken i nätbutiken än, eftersom de nyligen anlänt.
Vi har ju öppet lagret på lördag, du är välkommen att komma o kika då om du har möjlighet. Annars får du ju komma när du vill också om du tar kontakt före. Vi kan ju nog också sätta undan åt dig om det är nåt du vill köpa.
Är själv helt förälskad i dem också och skulle vilja ha allt!:)

Anonym sa...

Coolt, det måste jag testa när jag hittar mina silverskedar :)
Vackert är resultatet, och enklare/billigare kan det knappast bli!

Mamsell Lufolk sa...

Vilket pangresultat! Det borde jag testa på mina tårtspadar.

Lundagård sa...

Oj vilken glans, undrar hur länge det håller i sig om det är år eller... minns att jag testade samma sak på en serie bestick men de är inga vi äter med, de är bara nedpackade och vackra :)
Ursäkta att jag har dröjt så länge med mina tankar om garaget, skall kika på det i morgon.

Lyckolotten sa...

vilket bra tips, detta måste provas... våra silverskedar oc tårtbestick är alldeles svarta... Thanx! Ha det bra!
//L8

matilda sa...

åh, vilket bra tips. jag diggar äkta husmorstips som är billliga, enkla och ofarliga :)
och vilka fina silverbestick du har... önskar att jag också hade så många, men jag nöjer mig med de jag har som inte alls är svarta ännu. får testa på mammas :)
ha en skön helg!

Maria sa...

WOW hälsar en impad Maria :O)

Galleri MochB sa...

Tack för tipset! Orkar aldrig putsa mitt silver, men det där lät ju nästan föör enkelt... :O)

Nicole sa...

Vilket bra tips! Här har vi alltid suttit och gnuggat och gnuggat då silvret ska fram! Jättevackra silversaker du har också och ännu finare nu då de är skinande blanka!

StrandviksVillan sa...

Men så fint!!
Måste absolut testa, återkommer med rapport om det lyckas ;)

klipposfia sa...

Alla tips som är enkla, billiga och miljövänliga är SUPER! fick häromdagen en likadan soppskopa som du hade där på bilden som varit fammos:)

sabina sa...

Vad bra att du fick det att funka! Blev lite nervös där ett tag om jag mindes rätt hur man gör... ;) Är ju inte så ofta man gör det!

Skön påskvecka till er!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej!

Kikar in å önskar er en underbar PÅSKHELG.
Hoppas på en solig å skön sådan
♥ ♥ ♥
Kramiz Nilla

Solsjö - Under en vind sa...

Vilket bra tips!!!

Önskar dig en riktigt mysig påskhelg! Kramar!