torsdag 22 oktober 2015

Lite köksuppdatering

Blev ett långt uppehåll igen sedan förra inlägget om köksbeslag. Livet är stressigt värre nu, och jag har svårt att hitta både tid och ork för en stund framför datorn. Nu ska jag ändå försöka knåpa ihop ett litet inlägg om vad som hänt i köket sedan sist. Får passa på att redan nu varna känsliga läsare, för vårt husbygge är minsann inte städat och snyggt - tyvärr! Pappren som täcker våra golv är rejält slitna och fula, och bortrivna ställvis, men detta är alltså den nakna sanningen.


Köksskåpen är färdigt monterade och målade och har fått beslagen fastskruvade. Längst till höger på bild ska det ännu byggas hyllplan och fixas en dörr till snedskåpet, men det tar vi nog sen när vi bor - nu vill vi bara in! Luckan till diskmaskinen sätter vi fast småningom, strax före vi flyttar kanske. 

När vi planerade vårt kök visste vi inte hur vi skulle göra med överskåp/hyllor och lämnade det tillsvidare. Nu har vi bestämt oss för att det blir ett skåp med dubbla luckor närmast fönstret i bild (diskskåp kombinerat med vanliga hyllor) och sen två korta hyllplan bredvid. Då har vi vardagsservisen lättillgänglig och ändå möjlighet att gömma undan sånt som används men som inte är så snyggt när det står framme (tänker exempelvis på våra mumin-muggar som lätt ger ett oroligt intryck med alla olika färger).


Skafferiet längst till vänster har fått hyllplan, dock omålade än. Fläktröret ska sen förstås gå ända upp till tak, det är bara inte fastsatt ännu. [och vår spis är inte turkos, bara skyddsplasten som får vara kvar ett tag till ;) ]
Vi fick fel bänkskivor när vi köpte dem, skulle ha björk men fick bok, och jag har hela tiden tänkt att de ska oljas med vit- eller gråpigmenterad olja. Nu efter att ha sett dem så länge så börjar jag bli hemmablind och stör mig inte på dem så mycket längre. Åsikter om det? 

Väggarna är målade med 5 % grön umbra, och till skåpen och lådorna har jag använt linoljefärg med ca 12 % grön umbra. På vissa ställen i köket är de perfekt ljusgrå, på andra svagt beigea, och ibland skiftar de i grågrönt. Tror jag testade nio olika färgblandningar innan jag hittade denna perfekta grå färg, som sen när den väl var på plats alltså är beige i vissa lägen. Orken tog dock slut, så nu är de beige-skiftande då, och så har jag ännu en liten förhoppning om att de ska se mer grå ut när det bruna skyddspappret tas bort från golvet.
Fönsterfodren ska sen, troligtvis, målas med samma färg som skåpen, men det tar vi nog också sen när vi är inflyttade tror jag bestämt!

Näst på agendan är tapetsering i alla rum samt kaklande av badrum. Någon som är duktig på något av det och vill hjälpa till? All hjälp mottages med tacksamhet! :)

4 kommentarer:

Miascgamla hus sa...

Kivaa kun teit postauksen teidän talosta ja rempasta! Keittiö näyttää upealta! Tsemppiä sinne :)

Malin sa...

Oj vad fint kök ni får! Med egna lösningar och platsbyggda delar.
Skulle gärna oxå vilja ha en sån spis och spisfläkt ist. för vår stora klump var modern för 13 år sen...
Börjar ni närma er inflyttning? Gissar att du väntar på det!
Ha de bra! :) h.Malin

Lantliga drömmar sa...

Mia: Kiitos, ja kiitos tsempeistä - niitä kyllä tarttee! :)

Malin: Tack! Ja, här väntar jag/vi verkligen på inflyttning! Målet och tanken (och det enda alternativet!) har varit att vi ska flytta i november, kanske sista, men november likväl. Nu börjar dock sista november kännas väldigt nära, och jag vet inte om vi hinner? Stressande och nedslående, men vi får bara försöka ge järnet nu! Och sen kommer det ju absolut inte att vara klart när vi flyttar, men bara vi kan bo så!

Anonym sa...

Ah, jag tycker färgen ser superfin ut!
Vackert blir det ♥