fredag 27 mars 2015

Nyttigt godis och vackra mönster




Sällan är jag på loppis numera, tiden räcker helt enkelt inte till, men jag gick snabbt igenom ett häromveckan när jag var till stan.
 Oftast när jag hittar något jag vill ha tänker jag automatiskt efter om det är ett behov eller begär, och för det mesta är det ju ett begär, och då får saken ifråga lämna kvar i affären.
Denna gång när begäret infann sig så bejakade jag det. Jag har ju en förkärlek för blåvitt porslin, och denna assiett för ynka euron ville jag inte lämna kvar. Fatet gav mig tankar och drömmar om tebjudning i syrénbersån och en härligt hembakad torrkaka uppdukad på fatet...
Sen att vi varken har tebjudning särskilt ofta eller ens en berså är ju en annan sak... Drömma kostar i alla fall ingenting!

För snåltanden gjorde jag sen dessa hälso-kokosbollar. Innehåller inget socker, men smakar riktigt gott t.o.m. för en sockerberoende typ som jag!

(Nyttigare) Chokladbollar

200 g kärnfria torkade dadlar
100 g skållad riven/malen sötmandel
3/4 dl riven kokos
1½ msk kokosolja
2 msk kakao
½ krm salt
1½ msk starkt kaffe

Mixa dalarna och blanda ihop allt. Gör bollar och rulla i kokosflingor.
Sätt dig ner med en god bok eller bra film och njut!

Inga kommentarer: